tag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post8844025926750534498..comments2023-03-23T12:49:17.522+01:00Comments on katkryptolog: Postoj Katolíckej Cirkvi voči čarodejníctvu a všetkým praktikám kúzelníctva a mágie - VI. Kapitola - Cirkevní spisovatelia - 1200 - 1700 n.l. (Pokračovanie)kjfriedohttp://www.blogger.com/profile/02844307365686808700noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-5037551464946470272014-05-21T13:51:30.680+02:002014-05-21T13:51:30.680+02:00Čo sa týka počtov obetí čarodejníckych procesov, b...Čo sa týka počtov obetí čarodejníckych procesov, by som uviedol jeden zaujímavý poznatok, ktorý sa niekedy zanedbáva a to, že nie všetky sa konali tak, že sudcovia pri nich využívali inkvizičný spôsob vyšetrovania. Dodal by som ešte, že v niektorých oblastiach Ruska bola veľká väčšina obetí muži. Čo sa týka príslušnosti obetí týchto súdnych procesov z hľadiska pohlavia, treba zvážiť ženský podiel spolupráce s týmto systémom. Muži síce justičný systém pri hone na čarodejnice vo veľkej miere kontrolovali, keďže legálne bolo zakázané žene zastávať úlohy sudcu, právnika, člena mestského magistrátu, univerzitného profesora či klerika. Ale samozrejme v rámci neho ženy pôsobili ako ohľadávačky pri vyzliekaní, rovnako ako dozorkyne vo väzení, kuchárky a upratovačky. Ešte dôležitejšie bol dopad spoločenských očakávaní o úlohe ženy, ktorých sa vo veľkej miere stávali udržiavateľkami práve ženy. Susedky údajných čarodejníc-žien vzájomne o tom klebetili, formálne ich obviňovali, svedčili proti nim a zúčastňovali sa ich popráv. Využívanie pomoci diabla a škodlivých zaklínadiel nahradilo nepriateľské klebety a slovné a fyzické napádania. Niektorí historici hovoria o takomto konaní žien ako o napomáhaní pri utváraní a udržiavaní spoločenských a morálnych úloh, ktoré sa od nich navzájom očakávalo. Počas honov na čarodejnice asi ťažko by sme mohli očakávať niečo také ako dnešná myšlienka všeobecného ženského zapojenia sa do boja za oslobodenie z jarma mužskej nadradenosti. Namiesto toho tu vidíme skôr ako ženy odhodlane útočia proti tým príslušníčkam rovnakého pohlavia, ktoré podrývali prijaté ženské úlohy vo vtedajšej spoločnosti. Ženy obviňujúce ženy takto prijali za svoj hodnotový systém, ktorý ženy tlačil voči mužom do podradného postavenia. Ženy sa v prvom rade takýmto mechanizmom mohli zmocniť moci obžaloby a využívali ju proti ostatným ženám, pretože mužsky dominujúca spoločnosť im hocikde inde moc odoprela. Samozrejme obvinenia sa vždy mohli zvrhnúť a mať bumerangový efekt a tým pádom do siete vzájomného podozrenia z čarodejníctva zavliecť kohokoľvek. Existujú dôvody prečo môžeme hľadieť na určité aspekty honu na čarodejnice ako na zločin namierený voči ženám, i keď by sme nemali zachádzať až tak ďaleko, aby sme o ňom hovorili že bol iba o ženách. Súhlasím tu s Christine Larnerovou, ktorá píše, že "Čarodejníctvo nebolo sexuálne špecifické, ale s pohlavím súviselo".kjfriedohttps://www.blogger.com/profile/02844307365686808700noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-56774329174093098722014-05-21T12:05:44.870+02:002014-05-21T12:05:44.870+02:00Nesúhlasím s tým, že by ČR bola považovaná za &quo...Nesúhlasím s tým, že by ČR bola považovaná za "najateistickejší" štát na svete, skôr by to platilo v Európe, aj to vo vzťahu k existencii kresťanského Boha, ako ho hlásajú cirkvi. Pretože v Čechách, keďže sa občania nechcú viazať na tradičné inštitucionalizované formy "zastrešenia" v rámci cirkví, je najviac rozšírená viera v "niečo, čo je nad nami", existenciu skrytých síl medzi nebom a zemou, vo vesmírnu Energiu, ktorá ho údajne stvorila a tak podobne, a to už s Vami spomínanou poverčivosťou ide ruku v ruke. Pretože ezoterické mystérium vrátane veštectva, bosoráctva a mágie ponúka východiská, poriadok a vysvetlenie aj na otázky, ktoré zneisťujú život každej ľudskej bytosti. Takáto povera zjednodušuje pochopenie nepochopeného, zatriedi veci do istého systému a v ľuďoch uvoľní alebo, naopak, potlačí pocit strachu a nemohúcnosti z niečoho neznámeho a upriami ho na niečo isté, konkrétne. Ak má človek strach z konkrétneho, už vie situáciu ovládať. Naviac dnešná mediálna kultúra aj prostredníctvom rôznych televíznych seriálov ako napr. Čarodejnice resp. Sabrina, znázorňuje čarodejnice ako stelesnenie nepochopených hrdiniek, v úlohe uchovávania tradícií v rámci modernej rodiny alebo zachraňovaní celej spoločnosti pred útokmi zlých nadprirodzených bytostí. Rovnako tu máme aj špecializované veštecké a astrologické kanály, v každých novinách je uvedená rubrika stĺpček plný horoskopov od tých klasických až po čínske. A ich konzumentami sú vo veľkej väčšine ženy. Rovnako nesmieme zabúdať na uchovávanie z generácie na generáciu tzv. "po praslici" rozmanitých rodinných tradícií veštenia z kávových usadenín či z tarotu a kryštáľovej gule. Staré poverčivé tradície sa dokonca obohacujú o nové, prispôsobujúce sa moderným prvkom života, ktoré sú niekde na pomedzí "medzi nebom a zemou". A to neberiem do úvahy rôzne čarodejnícke krúžky, angl. coveny, v rámci kultu Wicca, ktoré vznikajú tým, že preberajú rôzne, aj mylné predstavy o magických rituáloch z histórie honov a slúžia viac-menej ako uzavreté organizácie s konkrétne predpísanými a hranými obradmi, uctievajúcimi Bohyňu a Rohatého Boha.kjfriedohttps://www.blogger.com/profile/02844307365686808700noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-66892286819188911502014-05-20T21:10:41.533+02:002014-05-20T21:10:41.533+02:00Česká republika je považovaná za najateistickejší ...Česká republika je považovaná za najateistickejší štát na svete a súčasne aj za najpoverčivejší. Drvivá väčšina jasnovidcov a veštcov sú ženy. Nie je to cesta k rozlúšteniu počtov obetí inkvizičných procesov z pohľadu príslušnosti k pohlaviu?<br />Druhá otázka smerujúca k príčine: Prečo ženy tak rady prepadajú tomuto bludárstvu?TvojOponenthttps://www.blogger.com/profile/17923800563419541726noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-62037255898800187652014-05-20T14:10:16.096+02:002014-05-20T14:10:16.096+02:00A autorka sa volá Tünde Lengyelová, známa feminist...A autorka sa volá Tünde Lengyelová, známa feministická historička, spolupracuje s Aspektom, editorka zborníka Žena a právo (2005). Jej novú knihu práve čítam a aj keď v nej opravuje mnoho mýtov, napr. o miliónoch upálených čarodejníc a o úlohe Inkvizície, cirkevne vedených súdnych tribunáloch, v čarodejníckych procesoch, mnoho ich aj ponecháva v platnosti, ako som vyššie uviedol prehnané zdôrazňovanie myzogýnneho aspektu v honoch na čarodejnice podporovaných celibátnym klérom . Autorstvo Mallea Maleficarum pripisuje obidvom údajným autorom: Jacobovi Sprengerovi a Heinrichovi Kramerovi, lat. Institorisovi. "Čarodejnícku" bulu pápeža Inocenta VIII., ktorú si vyforsíroval sám Kramer po príchode do Ríma, dokonca niektoré jej časti sám spísal (čo dokazuje aj nedávno nájdená suplika, ním vlastnoručne vyhotovená vo Vatikánskych archívoch), po tom, čo sa vo vtedajšom Nemecku stretol vo svojej horlivej inkvizičnej činnosti namierenej proti čarodejniciam so značným odporom cirkevnej a svetskej vrchnosti. Je známe, že frázu Summis desiderantes affectibus - slov. Celou dychtivosťou žiadajúci poprvýkrát použil pápež Eugen IV vo svojej bule z roku 1434 znovupotvrdzujúci zmocnenie inkvizítorov v južnom Francúzsku zasiahnuť proti "novým sektám" kresťanov a židov. Preto považovať uvedený spis a predmetnú bulu za východzí bod a príčinu pre rozšírenie mýtu čarodejníctva v kresťanských krajinách nie je v súčasných historických skúmaniach udržateľné. Takto by som mohol pokračovať, ale nechcel by som pôsobiť vo svojom náhľade len negatívne. Je to vzhľadom na knižnú produkciu u nás naozaj prelomové dielo, pretože knihy s podobnou tématikou v slovenčine možno spočítať na prstoch jednej ruky, môžem ho len doporučiť, avšak len s vyššie uvedenými výhradami.kjfriedohttps://www.blogger.com/profile/02844307365686808700noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-87043752862164655982014-05-20T13:37:35.663+02:002014-05-20T13:37:35.663+02:00Čo sa týka počtu obetí čarodejníckych procesov z h...Čo sa týka počtu obetí čarodejníckych procesov z hľadiska sexuálnej orientácie možno spomenúť nasledovné skutočnosti. Spomedzi tých, ktorí boli obvinení z mágie v Taliansku bol podiel mužov prekvapujúco vysoký. Napríklad vo Friuli tvorili muži približne 50 percent všetkých podozrivých. Toto však zjavne dobre nezapadá do všeobecne známeho stereotypného mýtu, ktorý zdôrazňuje myzogýniu kléru, ako sa to opakuje aj v nedávno vydanej knihe plnej neoprávneného rozhorčenia o Inkvizícii autorov Michaela Baigenta a Richarda Leigha: "Cirkev mala byť vždy viac než náchylná k myzogýnii. Kampaň proti čarodejníctvu jej poskytla mandát pre križiacku výpravu veľkého rozsahu proti ženám, proti všetkému ženskému." Samozrejme sa však už nedá len tak citovať pôvodne myzogýnny text spisu Malleus Maleficarum (hoci, ako ukázala nedávno feministická historička Tamar Herzig, obrázok jediného autora tohto "diela" o ženách nebol až tak úplne negatívny, pretože Kramer v skutočnosti vyjadroval veľké sympatie istým talianským ženským mystičkám tej doby) sa bolo by tu vhodné pýtať sa či Cirkev - alebo, lepšie, cirkvi - naozaj nasledovali tieto odporúčania. Jedna nedávno vydaná publikácia (Schulte, Hexenmeister, Frankfurt, 2001) prichádza k prekvapivému, ale dobre zdokumentovanému záveru, že podiel žien súdne stíhaných pre čarodejníctvo bolo v Nemecku vyššie na luteránskych (kde ako je známe pastori mali nie možnosť ba priam povinnosť sa oženiť) teritóriách než tých katolíckych. Zjednodušený a jednostranne zavádzajúci spôsob uvažovania, ktorý spája celibát so sexuálnou inhibíciou (alebo represiou), ktorá sa následne spája s myzogýniou a ešte ďalej s honom na čarodejnice je viac než iba pochybné. Pretože najväčšie hony na čarodejnice v Hornom Taliansku sa konali počas Renesancie, veku zmyslovej otvorenosti a nie ako v Nemecku počas morálne represívnej Protireformácie.<br />Pápeži, kardináli a väčšina inkvizítorov necítili voči ženám ani žiadny strach ani nenávisť. Avšak keď sa už cítili ohrození a vyzývaní, neboli to vôbec ženy, čo ich "reálne ohrozovalo", ale tzv. nekromanti, zneužívajúci konsekrované hostie na čierne omše a zhotovujúci voskové figúrky určené k "magickému vraždeniu" oponentov, čo boli prevažne muži a tvorili ich v prekvapujúco vysokom počte členovia nižšieho a aj vyššieho kléru. Keď takíto muži splietali plány na elimináciu pápeža za pomoci diabla a boli prichytení, nenašli žiadne milosrdenstvo či už v roku 1635 za pápeža Urbana VIII. rovnako ako za Jána XXII. v štrnástom storočí.kjfriedohttps://www.blogger.com/profile/02844307365686808700noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3349425856598616249.post-19965106687913258522014-05-19T23:21:16.108+02:002014-05-19T23:21:16.108+02:00http://www.martinus.sk/?uItem=175544
Poznáte túto ...http://www.martinus.sk/?uItem=175544<br />Poznáte túto knihu? Ak áno, aký máte na ňu názor?<br /><br />Autorka v nej tvrdí, že príčinou procesov s čarodejnicami - obete boli takmer výlučne ženy - bol aj celibát kňazov a na ženu sa nazeralo ako na neznámu bytosť. Vraj práve celibát kňazov bol príčinou prenasledovania žien - uviedla Tunge Lengyelová v rozhovore pre RTVS.TvojOponenthttps://www.blogger.com/profile/17923800563419541726noreply@blogger.com