Villiam Judák
Príčinou vzniku
inkvizície nebol fakt,
že niekto zastával iné názory, ale skutočnosť, že boli namierené proti spoločnosti. Náboženský problém sa
takto menil na politický. A spoločnosť v tomto
období vedela tvrdo
trestať nielen heretikov a schizmatikov, ale zakročila aj voči delikventom v iných oblastiach kriminality (zlodeji, peňazokazci …) pokojná cesta k
riešeniu sa osvedčila len čiastočne. Cirkev i vtedajšia
spoločnosť bola nútená hľadať aj
iný, nepopulárny spôsob
riešenia.
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Pod vplyvom šíriacich sa nepokojov
vyvolávaných členmi rôznych heretických spoločenstiev i jednotlivcov pápež Gregor IX. (1227 – 1241) nariadil biskupom
zobrať si na pomoc proti heretikom ľudových kazateľov (biskupská
inkvizícia). Túto inštitúciu poznal
už aj IV. lateránsky koncil aj na základe už predtým vydaného dekrétu o biskupskej inkvizícii Ad
abolendam. Gregor IX. vošiel do
histórie ako otec inkvizície. Bol prvým z cirkevnej hierarchie, kto oficiálne
súhlasil so smrťou heretika upálením, nakoľko žiadne z predchádzajúcich opatrení
nemohli zabrániť veľkému
nebezpečenstvu bludárov, ktorí hrubo
narúšali čistotu viery a spoločenský poriadok. Roku 1231 vydáva inkvizičnú bulu Excommunicamus,
ktorá dovoľuje potrestať vinníka
smrťou.Keďže svetské
kniežatá sledovali svojím
opatrením proti kacírom isté politické ciele, ktoré
im boli často bližšie než ciele
náboženské, Gregor IX. neponechal vyhľadávanie kacírov štátnym úradníkom, ale
roku 1232 zriadil pápežskú inkvizíciu. Pápež poveril predovšetkým členov dominikánskej rehole, aby
svojou činnosťou čelili nebezpečenstvu vtedajšej doby. Podriadená bola Svätej stolici.
Ďalšia inkvizičná bula Inocenta
IV. (1243 – 1254) Ad exstirpandum (presnejšie Ad
extirpanda, pozn.) z roku 1252 bola zhrnutím predchádzajúcich nariadení voči heretikom. Dovoľovala mučenie
ako prostriedok na zistenie viny (na
rozdiel od 9. stor., kedy Mikuláš I. vo svojich Responsa
ad consulta Bulgarorum z
r. 866 odmietol mučenie ako previnenie proti Božiemu i ľudskému
zákonu). V inkvizičnom procese
sa však nesmelo mučenie aplikovať
na deti a na tehotné ženy,
nesmelo byť použité
dvakrát v tom istom delikte. Dôležité je tiež,
že priznanie vyslovené počas
mučenia sa muselo nasledujúceho dňa zopakovať bez donucovania, inak bolo
považované za neplatné.
Inkvizičný postup vyšetrovania
bol neobyčajne precízny
a čím bol detailnejší, tým väčšmi boli garantované práva obvineného. Všetko je samozrejme relatívne, lebo vtedajší súdny systém
nedokázal poskytnúť všetky garancie
ľudských práv tak, ako je to
teoreticky možné dnes. Historici
si môžu dokonca všimnúť až prepiatu úzkostlivosť zo strany inkvizítorov. A tak, ako
v každom systéme, aj
tu došlo k istým
prehmatom. Pápeži
protestovali proti takýmto zneužitiam (každý odsúdený sa mohol odvolať k pápežovi). Známe sú prípady, že pápeži zneplatňovali rozsudky
inkvizítorov (napr. Inocent VIII.
zneplatnil počas jedného
roku okolo 200 rozsudkov, a Alexander VI. 250 rozsudkov iba v jednom
roku 1498). To však neoslobodzuje, ako
je jasné, cirkevnú autoritu od zodpovednosti za inkvizičné konanie,
dovoľuje to však objektívnejšie hodnotiť historickú skutočnosť a zohľadniť všetky podmienenia doby.
POSTUP INKVIZÍTOROV
POSTUP INKVIZÍTOROV
Ak posudzujeme inkvizičný proces nezaujato, musíme uznať, že aj napriek tomu, že má veľa nedostatkov, znamenal pokrok v jurisdikčnej praxi tých čias. Zistenie viny nebolo ponechané svojvôli alebo náhode, ale vzdelaným členom dominikánskej rehole, ktorí vôbec neboli krvilační, ako ich často predstavuje neskoršia literatúra.
Inkvizitátor mal predovšetkým povinnosť vyzvať všetkých (robilo
sa to zvyčajne kázňou na námestí), ktorí sa
cítili vinnými herézou, aby sa sami dostavili k súdu. Keď uplynula lehota na dobrovoľné priznanie, ktorá trvala asi jeden mesiac,
boli prijímané udania. Obžalovaný mal právo sa brániť a
ešte pred začiatkom procesu mohol uviesť mená svojich osobných nepriateľov. Ak sa tie nachádzali medzi žalobcami, žaloba
bola neplatná. Aby svedkovia
nezneužili svoje postavenie
inkvizícia vyšetrovala
ich mravnú bezúhonnosť. Pred vynesením rozsudku
sa inkvizitátori mali radiť s tzv. boni viri (dobrí muži) alebo periti (znalci), obyčajne aj s biskupom. Ak obvinený priznal svoju vinu,
boli mu uložené kajúce skutky (modlitba, bičovanie, pôst, almužna, púť, nosenie zvláštneho označenia na odeve,
väzenie alebo vyhnanstvo). Ak mu však bola dokázaná vina, ktorú on nepriznal, bol vydaný tzv. svetskému
ramenu (svetskej moci) , ktorá vykonávala trest smrti
upálením.
ŽALOBCA I SUDCOM
Odborník
v tejto oblasti Malcolm Lambert sa na adresu inkvizitátora vyjadril: „Tento úrad vystavoval človeka tisícerým
pokušeniam...“ Inkvizícia ako súdny proces zverovala
jednej a tej istej osobe aj úrad žalobcu aj sudcu.
Násilie, implicitne obsiahnuté v kárnom systéme, a z druhej strany túžba uzdraviť dušu
človeka, čo bolo zmyslom systému založeného na dobrovoľnom priznaní
a vykonaní sakramentálneho pokánia, sa prelínali v absolútnej nejasnosti. Priebeh
celej procedúry v maximálnej miere závisel od čestnosti osoby, ktorá viedla
daný proces. Aj keď treba brať do
úvahy, že napätie medzi stavovskou nedôverčivosťou inkvizitátora-prokurátora a stavovskou dôverou spovedníka „múdreho
lekára duší“ - ktorého povinnosťou
je veriť penitentovi – to bol
obraz oveľa zložitejší ako obraz
inkvizitátora, ktorý vytvorila literatúra 18. a 19. storočia ako človeka krvilačného a bezuzdného. To však neznačí,
že inkvizičné procesy sa stali najobjektívnejšou súdnou procedúrou v Európe a inkvizitátori výberovým okruhom
ľudí s „čistými rukami.“
Nemonžno obísť napríklad
rozhodnutie všeobecného koncilu vo
Vienne (1311 – 1312) smerom ku inkvizitátorom v dekrétoch č. 26. a 27.:
„ (…) v
mene svätej poslušnosti a pod hrozbou
večného zatratenia prikazujeme biskupom,
inkvizitátorom a ich splnomocnencom, aby
diskrétne a pohotovo postupovali
voči všetkým podozrivým z herézy,
ale aj aby zlomyseľne nevsugerovali tento ohavný čin
nevinným ľuďom a ani ich neobviňovali (…) Ak by sa vedení nenávisťou, dobrodením,
citom, snahou získať peniaze, alebo pozemskú hodnosť
vo svojom postupe spreneverili spravodlivosti a
hlasu svedomia podľahnú trestu (tak biskup ako aj inkvizitátor) suspenzie na tri roky (…) rezervovanej
samému Rímskemu biskupovi.“
Koncil vo Vienne tiež určil vek pre inkvizitátora, ktorý nemal byť
nižší ako 40 rokov. Inkvizitátor nesmel
nosiť zbraň. Predpisy predovšetkým
zaväzovali spolupracovať inkvizitátora s
miestnym biskupom.
Podrobiť niekoho mučeniu vyžadovalo súhlas biskupa. Tiež odsúdenie do cirkevného väzenia vo forme
núteného pobytu v
kláštore muselo byť potvrdené
obidvoma autoritami. Koncil
vo Vienne bol posledným cirkevným
snemom, ktorý sa zaoberal inkvizíciou.
V 14.storočí boj
proti heréze prestal byť hlavným
problémom Cirkvi. Aj keď sa objavujú nové prúdy:
wicklefizmus, husitizmus, reformácia, riešia sa zväčša na všeobecných konciloch (Kostnica,
Bazilej, Trident) zastúpených vyslancami z celého sveta.
ŠANCA PRE HERETIKOV
Ani zďaleka
nezodpovedá historickej pravde, ako to často zvykla tvrdiť „vylepšená“
historiografia, aj dnes, že každý obvinený skončil na hranici. Svedčia o tom niektoré
zo zachovaných záznamov. Napríklad z 930 rozsudkov za 15 rokov,
ktoré vyniesol inkvizítor Bernard Gul (Gui) krátko po roku 1300 bolo odsúdených na trest smrti
42 heretikov. Jacques Fournier v
Montaillou počas 370 dní vykonal 578 výsluchov (418 výsluchov obvinených, 160 výsluchov
svedkov). Sformuloval obvinenia voči 98 osobám; svetskej
moci bolo odovzdaných („na vykonanie trestu
smrti“) 5 osôb; ostatní dostali tresty s
kajúcim charakterom.
Bernard de Caux
v rokoch 1245 – 1246 viedol spolu so svojimi pomocníkmi inkvizičné vyšetrovanie. Toto vyšetrovanie obsiahlo
39 obcí; vypočutých bolo spolu 5471 osôb.
Z toho 23 obvinených bolo odsúdených do väzenia, (trest smrti sa tu neuvádza) 184 dostalo typický trest pokánia, napríklad nosiť na vrchnom odeve našitý žltý kríž. Archiválie zachované
z druhej polovice 13. storočia
z inkvizičných vyšetrovaní
v Toulouse ukazujú, že rozsudky trestu smrti, ktoré vyniesli, tvorili
1 % všeobecného počtu rozsudkov, rozsudky doživotného väzenia – 15 %. Na základe týchto archiválií tiež
vieme, že - ako píše Jean-
Pierre Dedieu - heretici sa
obávali inkvizície, „pretože dokázala odstrániť ich lokálne protekcie, ktoré ich chránili, a ktoré často
blokovali činnosť iných
súdov.“ Čo sa týka počtu obetí trestu smrti z celkového počtu inkvizičných konaní, pre neúplnosť
správ sa rozchádzajú. Objavujú
sa počty v rozmedzí 2%
- 5% všetkých inkvizičných procesov. Historik Joseph Leclercq poukazuje, že inkvizícia, ktorú
zostavil Gregor IX., ukázala sa z jednej strany „splnomocnením“ trestať herézu ako kriminálny priestupok, z druhej strany však - „brzdou“,
ktorá zdržiavala lynčovanie (samosúdy)
ako aj arbitrárne rozsudky miestnych vlád, ktorým
nepredchádzalo vecné vyšetrenie. Znalec v oblasti inkvizície Silvan Seidel Menchi charakterizuje Rímsku inkvizíciu
v porovnaní s inými súdmi ako „pozoruhodne
korektnú a svedomitú inštitúciu, ktorá pracovala vysoko
korektne a nepartajne a ako model právnej precíznosti a prísnosti predvídala
už určitými hľadiskami moderné
chápanie kriminálnej justície.“ Americký profesor John
Tedeschi charakterizuje Sväté ofícium, ktoré je pokračovaním inkvizície v
Ríme
od 16. storočia ako „pioniera justičnej reformy“
a to nielen jeho záujem, ako priviesť delikventa k polepšeniu, čo bolo dôležitejšie ako
potrestanie. A Reiner Decker
v tomto smere konštatuje: „Sväté
ofícium poskytovalo (…) pomerne čestné konanie, v ktorom obžalovaní mali dobrú šancu, pomôcť
pravde k víťazstvu (…)
Už teraz sa ukazuje, že činnosť inkvizície z dnešného pohľadu netreba posudzovať
len negatívne.“
ŠPANIELSKA
INKVIZÍCIA
Inkvizícia počas jednotlivých období nadobúdala rôzne formy. Zvláštnu
skupinu v dejinách inkvizície tvorí španielska inkvizícia, ktorú zriadil v
roku 1478 s povolením pápeža Sixta IV. (1471-1484) španielsky
kráľ Ferdinand Katolícky (1479-1516)
a kráľovná Izabela Kastílska (1474-1504). Cieľ tejto inkvizície bol viac politický než náboženský. Mnohí pokrstení židia
a mohamedáni sa dostávali do vysokých cirkevných aj štátnych služieb;
v podstate ostali pri svojom náboženstve,
hoci navonok vystupovali ako kresťania. Pre Španielsku korunu boli takto nebezpeční, preto úlohou tejto inkvizície ich bolo vyhľadávať.
Aj tu sa používalo mučenie, nebolo však pravidlom. Napríklad v oblastnom inkvizičnom tribunále v Granade v rokoch
1573-1577 z 256 obvinených bolo mučených 18 osôb, oblastnom tribunále v Seville v rokoch 1606-1612 zo 184 obvinených bolo mučených 21 osôb.
Čo sa týka rozsudkov, napr. v rokoch 1575-1610
tribunál v Tolede súdil takýto počet jednotlivých prípadov:
Sexuálne delikty (bigamia, sodomia apod.) a usmrtenie – 264. Vykonávanie moslimských praktík – 190.
Pridŕžanie sa
židovských zvykov – 174. Čarodejníctvo – 62.
Zvádzanie žien
– 52. Rúhanie – 46.
Za tieto delikty boli
vynesené nasledujúce rozsudky: V 207
prípadoch došlo k zmiereniu; 186
odsúdených nosilo kajúce rúcho
na určitý čas; 185 vinníkov bolo
pozbavených majetku; 175 sa ocitlo vo väzení a 167 vo vyhnanstve. Bičovaných
bolo 133 a na desať rokov galejí odsúdených 91 obvinených. 56 bolo napomenutých, 51 oslobodených, v 18 prípadoch sa spálil ich odev alebo symboly, ktoré
používali pri svojej činnosti
a 15 ich z tohto počtu čakal najvyšší trest upálenie na hranici.
POHĽAD DO ARCHÍVOV
Archívy
prezrádzajú, že za takmer 300-ročné
pôsobenie inkvizície na území Španielska bolo v dôsledku jej činnosti popravených pravdepodobne 3-4
tisíc osôb (pri viac ako 200 tisíc procesoch), pretože
presný počet nemožno pre nedostatok
archívnych materiálov určiť. Štyri pätiny
odsúdenia na smrť sa uskutočnili za prvých 30 rokov pôsobnosti
inkvizície, kedy bola inkvizícia
v Španielsku najaktívnejšia. Ostatní
boli prepustení, alebo vich prípadoch
boli použité iné tresty: konfiškácia majetku, väzenie,
vyhnanstvo, palicovanie, púť, nosenie hanebného obleku (sanbenito). Aj keď v
žiadnom prípade nemožno ospravedlňovať
toto obdobie a nemožno ho objektívne porovnávať s inými, predsa pre porovnanie za tri roky vlády ľavice v Španielsku v roku 1936-1939 jej stúpenci zavraždili vyše 50-tisíc
ľudí často po krutej tortúre,
bez toho, aby títo porušili
zákony. Asi polovica z nich
bola zavraždená z náboženských
dôvodov (z toho asi 7-tisíc kňazov a rehoľníkov). Celkový počet obetí komunizmu v
20.storočí sa priblížil k hranici 100
miliónov mŕtvych (z toho v
ZSSR 20 miliónov, v Číne
65 miliónov mŕtvych). Portugalská inkvizícia vznikla opol
storočia neskoršie. Jej
vznik podnietil masový príliv „conversores“, ktorí
unikali pred španielskou inkvizíciou (od
r.1478) a neskôr židov, ktorí boli vypovedaní zo
Španielska roku 1492. Roku 1506 došlo v Lisabone k masovému zmasakrovaniu „nových kresťanov“.
Politická inkvizícia pokračovala aj za vlády Joao III. Od dvadsiatych rokov 16. storočia. Počas 200 ročného pôsobenia viedla 30 tisíc procesov, zktorých bolo
odsúdených na smrť 1175 osôb; ďalších 633 bolo
odsúdených na smrť
in effigie čiže na upálenie ich obrazu – figuríny, ktorá symbolizovala
vinníka.
AGENDA ČARODEJNÍC
AGENDA ČARODEJNÍC
Zvláštne procesy boli zavedené proti bosorkám a čarodejniciam, ktoré boli praktizované v období reformácie (aj zo strany protestantských spoločenstiev). Odstránilo ich až osvietenstvo v 18. storočí. Predsudku, že inkvizícia má na svedomí milióny čarodejníc, každý výskum protirečí. Svedčí o tom aj nedávno vydaný zborník vedeckých prednášok Inquisition, Index, Zensur, Wissenskulturen der Neuzeit im Widerstreit v redakcii cirkevného historika z Munsteru Huberta Wolfa. Jeden zo spolupracovníkov na zborníku Claus Arnold sa vyjadril, že novší bezpredsudkový výskum inkvizície „v porovnávajúcom spôsobe uvažovania môže viesť k naskrze apologeticky použiteľným výsledkom". Nový pohľad na tento problém sa prejavil tiež pri otváraní výstavy o upaľovaní bosoriek v Dánskej akadémii v Ríme. Dánsky etnológ a historik Gustáv Henningsen, pri príležitosti Jubilejného roku 2000, ktorý vo svojej prednáške poukázal na to, že prenasledovanie bosoriek si vyžiadalo oveľa menej obetí ako sa všeobecne udáva. V 400-ročnom období procesov tohto druhu sa uvádzalo 9 mil. obetí, kým dnes toto číslo sa reálne pohybuje okolo 50 tisíc. Aj keď si uvedomujeme, že každý ľudský život má hodnotu, ktorú nemožno kvalifikovať v číslach.
Prof. Henningsen, autor viacerých diel z tohto odboru, vysvetľoval ďalej, že údaje
o smrti v tomto prenasledovaní v katolíckych krajinách sú
zvlášť, čo do počtu, nízke. Od polovice 16. storočia až do konca 18. storočia pre viac ako 12 tisíc procesoch s bosorkami v Španielsku, Portugalsku a Taliansku nasledovalo spolu 36 popráv. V cirkevnom štáte sa čarodejnice
nikdy neupaľovali, potvrdil nedávno kardinál
Jozef Ratzinger, ktorý stojí na čele kongregácie, ktorá je
dedičkou Svätého Ofícia, samozrejme v celkom
inom postavení. Hoci pápež Inocent VIII.
bulou z roku 1484 "napomohol"
najmä v Nemecku vyšetrovaniu podozrivých osôb z čarovania,
proti týmto procesom bol už pápež Alexander IV. a to dvakrát
(r.1258 a 1260). Bosorovanie bolo v
rímskych procesoch považované
za zločin zasluhujúci si trest
smrti až od roku 1623, teda až po "vrchole" európskeho honu
na čarodejnice. Väčšina upálení
pripadá na európske kraje, v ktorých Rímska inkvizícia nebola aktívna.
Historička Agnes Hallinger udáva v
celej Európe (teda nielen tam, kde pôsobila inkvizícia) v honbe proti bosoráctvu, v neskorom stredoveku a v prvej časti novoveku, 60 tisíc obetí pri 110 000 procesoch.
Roku 1486 bol uverejnený spis Malleus
Maleficarum (Kladivo na čarodejnice), ktorého autormi boli dvaja dominikánski inkvizítori
Heinrich Kramer a Jacob Sprenger. V nasledujúcich 25 rokov sa jeho rozšírenie opakovalo v 14 vydaniach, čo poukazuje, ako správne uvažuje cirkevný
historik Bernard Hamilton, že to treba skôr
považovať za „symptóm než za príčinu“ vzrastajúcej histérie
na prelome stredoveku a novoveku, ktorá sa v 16. a 17. storočí pretvorila na lavínovitý „hon na čarodejnice“ (vrcholiaci roku 1620) do takej miery akú stredovek vôbec nepoznal.
Panuje nesprávna mienka, že upaľovali len ženy. Predovšetkým v Škandinávii odsúdili
často ako bosorákov aj mužov, na Islande dokonca
výhradne len mužov.
OSPRAVEDLNENIE PÁPEŽA
V roku 1998 bolo vo Vatikáne otvorené medzinárodné sympózium vedeckých
štúdií o tejto problematike. Zúčastnili sa
na ňom významní odborníci, a to bez
ohľadu na náboženské presvedčenie či
príslušnosť k nejakej historickej škole. Uskutočnilo sa na podnet pápeža Jána Pavla II., ktorý sa verejne ospravedlnil za viny
a chyby Cirkvi v jej
dejinách na Prvú pôstnu nedeľu v roku 2000. Medzi vyznaním nechýbala ani mea
culpa za inkvizíciu. Zodpovednosť za priebeh podujatia prevzal kardinál Roger
Etchegaray, predseda výboru pre prípravu Jubilea roku 2000. Odznelo tu aj to, že
Vatikán nemá obavy z historického zhodnotenia inkvizície, naopak, skôr si želá, aby sa
otvorením Vatikánskych archívov a ich sprístupnením vedcom a
historikom, očistila tragická
spomienka na tento úsek histórie. V otváracom prejave sa kardinál Etchegaray
ospravedlnil za pojem inkvizícia, ktorý sa
používa v singulári, a nie
v pluráli, čím chcel naznačiť, že sa nevieme oslobodiť od chýb, ktoré sa stali za vlády napríklad
španielskych a portugalských kráľov.
Keďže inkvizícia mala na
potlačenie herézy súdnictvo, vykonávala funkciu
cirkevného tribunálu. Súčasne, ako zdôraznil páter Agostino Borromeo,
ukázala na tú dobu pokrok,
lebo sudca bol povinný svoju prácu začínať rozsiahlym skúmaním. V
histórii práva na Západe to naozaj bola novinka,
keď vyšetrovanému boli dané právne
garancie, ktoré inkvizítori museli dodržiavať. Známe boli totiž
početné masakre, ktorých
sa dopúšťal dav na podozrivých bez dokázania viny. Vytvorenie
cirkevného tribunálu, ktorý mal konať
v zásadných otázkach náboženstva, znamenalo obranu viery. Inkvizičná procedúra bola vyšetrovacou
procedúrou a pátraním po kacíroch. Došla však až tak ďaleko, že Cirkev prevzala právo vynášať rozsudky
smrti, pričom vykonanie rozsudku
prenechala svetskej moci. O tom svedčí
aj proces s Janou z Arku († 1431), ktorý možno však považovať
za príliš spolitizovaný. Dnes možno, v jej prípade, považovať za jediný skutočne
kanonický inkvizičný až proces z roku
1456, ktorý ju rehabililitoval a neskoršie bola vyhlásená za svätú.
OTVORENIE TAJNÝCH ARCHÍVOV
Vatikánsky tajný
archív Svätého oficia ostal zatvorený až do konca 20. storočia. Sprístupnil ho pre výskum až pápež Ján Pavol II. 22.1.1998. Kardinál
Jozef Ratzinger sa k tomu vyjadruje:
„Nie je to obava pred pravdou, alebo bázeň
pred stratou "panstva", ale predovšetkým vecné dôvody.“ Kongregácia
pre vieru, prípadne jej predchodkyne totiž mali často do činenia aj s tzv. "delicta
graviora", teda s morálnymi deliktami. ktorých utajenosť
pre sviatostnú povahu
(spovedné tajomstvo) ostávajú
aj po smrti penitenta, či spovedníka pod pečaťou utajenia. Stredoveká inkvizícia je
výsledkom dobových pomerov na konci
12. a začiatkom 13. stor., ktoré je špecifické prepojením medzi
Cirkvou a štátom. Pre stredovekého človeka bol náboženský bludár zároveň politickým revolucionárom, ktorý
napáda základy kresťanskej spoločnosti,
a tým existencie Cirkvi a štátu.
Inkvizícia sa
javí ako záležitosť čisto dobová,
ktorá nemá žiaden dogmatický podklad.
Za daných okolností bola inkvizícia, podľa vtedajšieho chápania,
jediným účinným prostriedkom k potlačeniu hnutia,
ktoré ohrozovalo trvanie
cirkevného a štátneho poriadku.
Vysvetliť uspokojivo
inkvizíciu je z hľadiska
pohľadu človeka na začiatku 21.storočia veľmi ťažké. Profesor Emil van der Vekene v roku 1983 vydal odvážne
dielo Biblioteca inquisitionis, v ktorom zahrnul 4808(!) kníh, dosiaľ vydaných o
inkvizícii, ale riešenie problému ostáva stále otvorené. Aj pri hodnotení tejto dobovej
záležitosti, ako i ďalších treba mať na zreteli zásadu objektívnych historikov: Tempora respice!
(pozerať sa na udalosti očami vtedajšej doby). Nemožno
totiž hodnotiť tieto dobové záležitosti z hľadiska dnešných kritérií.
V tom prípade by sme museli
posadiť na lavicu obžalovaných napr.
aj apoštola Pavla. Mohli by
sme ho obžalovať z chybného chápania
dôstojnosti a slobody človeka, keď v prípade otroka-zbeha Onezima, ktorého
väznený Pavol pokrstil. Žiada
ho však, aby sa vrátil k svojmu otrokárovi
Filoménovi a neumožnil mu slobodu
(porov. Flm 1-25).
Z hľadiska
zásad kresťanského náboženstva - milosrdenstva a lásky -
však
treba stredovekú inkvizíciu odmietnuť ako metódu, ktorú evanjelium neponúka.
cit. článok Judák, V., INKVIZÍCIA II., In HR, č.5, Roč. XIV, 2003, s.15-18:
cit. článok Judák, V., INKVIZÍCIA II., In HR, č.5, Roč. XIV, 2003, s.15-18:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára