Eymeric bol známym kvôli svojej objemnej príručke pre inkvizítorov z roku 1376, vydanej pod názvom Directorium Inquisitorum (Smernice pre inkvizítorov). Eymeric, narodený v Gerone v Katalánsku, vstúpil do dominikánskeho rádu v roku 1334 a študoval teológiu, filozofiu a kánonické právo. Od roku 1351 vyučoval a kázal v Barcelone. Stal sa vikárom dominikánskej provincie v Aragónii v roku 1361 a ako generálny inkvizítor Aragónie pôsobil od roku 1357 až 1360 a znovu od 1365 až do roku 1375. Jeho prehnaná horlivosť v úlohe inkvizítora často proti nemu popudzovala značný odpor. V roku 1375 bol uväznený a potom bol kráľom Pedrom IV. prinútený odísť z Aragónie do vyhnanstva. Eymeric sa stal aragónskym generálnym inkvizítorom ešte raz a pôsobil v rokoch 1387 až 1392, ale znovu bol vyhnaný kráľom Juanom I. Eymeric odišiel na odpočinok do Gerony v roku 1397, kde po dvoch rokoch zomrel.
Eymeric napísal teologické traktáty, komentáre k Písmu a mnoho polemických útokov proti jednotlivcom (vrátane Raymonda Lulla, Arnalda z Villanovy a aj dokonca sv. Vincenta Ferrera) ako aj proti zbožným hnutiam. Samozrejme že jeho najvýznamnejším dielom bolo Directorium. Stalo sa najrozšírenejšou prácou svojho druhu, bolo uverejnené v tlači s rozsiahlym komentárom Francisca Peñu v roku 1578, niekoľkokrát prepracované a znovuvydané a mimoriadne vplyvné minimálne až do sedemnásteho storočia. Eymericove spracovanie kúzelníctva v jeho práci je najrozsiahlejším zo všetkých raných inkvizítorských manuálov, omnoho detailnejšie spracovanom než ako je napríklad v známejšej príručke Bernarda Guiho, napísanej v rokoch 1323/1324.
Eymericova Directorium Inquisitorum bola ovocím mnohých rokov rozsiahleho teologického štúdia a zúžitkovanie praktických skúseností inkvizítora. Zostavil ju na sklonku štrnásteho storočia, po tom čo mnohí pápeži, králi, teológovia, kanonickí právnici a inkvizítor mali rozsiahlym spôsobom písať o povahe diabolského kúzelníctva a o právomoci nad ním pri rozličných tribunáloch, vrátane tých, ktorým predsedali inkvizítori heretickej neprávosti. Už na začiatku 14. storočia sa vyskytlo množstvo procesov týkajúcich sa buď v takej alebo onakej forme diabolského kúzelníctva, často v politických kontextoch. V jednom z najznámejších takýchto procesov, s Rádom templárskych rytierov v prvom a druhom desaťročí 14. storočia, došlo k mnohým podobným obvineniam. Počas dlhého pápežského prebývania v exile v Avignone v rokoch 1305 až 1378 taktiež mnoho pápežov vyjadrilo zvýšený záujem o diabolské kúzelníctvo, a to najmä pápež Ján XXII. Eymeric mal napísať krátke pojednanie o téme kúzelníctva okolo roku 1359, ktoré neskôr mal prepracovať ako relevantnú časť z Directorium.
Eymericova debata o diabolskom kúzelníctve sa objavuje v II. časti Directorium, v otázkach č. 42 a č. 43. Otázka č. 42 sa dotýka právomoci nad veštcami a kúzelníkmi, ktorú majú nad nimi inkvizítori heretickej neprávosti, otázka ktorá sa mala stať predmetom vášnivých debát od neskoršieho trinásteho storočia. Eymeric rozlišuje druh prirodzeného a neheretického druhu veštenia—ponúka ako príklad veštenie z ruky—od druhov veštenia a mágie, ktoré podľa jeho úsudku vyžadovalo formálne odvolanie kresťanského krstu (apostázu) a ritualizované podriadenie sa démonom (idolatria). Preto teda takéto aktivity správne spadajú pod jurisdikciu inkvizítorov heretickej neprávnosti. V štyridsiatej tretej otázke Eymeric argumentuje tým, že druhý druh veštcov a kúzelníkov preukazujú démonom tzv. latria, druh cti, ktorá bola určená len Bohu, rovnako ako menší druh uctievania, dulia, ktorá bola určená len pre anjelov, svätcov, pápežov a kráľov.
Eymeric pokračuje v popise hrôzostrašných rituálov a praktík, ktorých vykonávanie démoni požadovali od svojich služobníkov, dôvodov ktoré ich kvalifikujú ako herézu a ako trest dovoľuje možnosť odvolania, ale taktiež prepokladá udelenie trestu smrti pre tých, ktorí buď odmietnu odvolať alebo znovu upadnú do diabolského kúzelníctva po tom čo už odvolali. Potom cituje dlhý zoznam autorít, vrátane Písma, sv. Augustína, Tomáša Akvinského, pápeža Inocenta V., zbierky Canon Episcopi a niekoľko v tej dobe nedávno vydaných pápežských dekretálií.
Význam Eymericovej diskusie o diabolskom kúzelníctve spočíva v jeho neustálej snahe spájať ho s tradičnými a len prednedávnom vyjadrenými myšlienkami týkajúcimi sa povahy herézy a jej súdneho stíhania, rovnako ako jej kategorizácie herézy ako aj diabolského kúzelníctva ako foriem apostázy a idolatrie a následných porušení prvého prikázania a s ním spojeného najväčšieho z hriechov. Mimoriadne rozšírenie Directorium svedčí o jeho rozšírenej príťažlivosti. Kým obiehalo v rukopise, tak sa Eymericove idei o diabolskom kúzelníctve šírili spolu s ním.
Použitá a odporúčaná literatúra:
Bailey, Michael D. 2001 “From Sorcery to Witchcraft: Clerical Conceptions of Magic in the Later Middle Ages.” Speculum 76: 960–990.
Borromeo, Agostino. 1983. “A proposito del Directorium Inquisitorum di Nicolas Eymerich e delle sue edizioni cinquecentesche.” Critica storica 20: 499–547.
Kors, Alan Charles, and Edward Peters, eds. and trans. 2001. Witchcraft in Europe, 400–1700: A Documentary History. 2d ed. Philadelphia: University of Pennsylvania Press: 120–127.
Macy, Gary. 1998. “Nicolas Eymeric and the Condemnation of Orthodoxy.” Pp. 369–381 in The Devil, Heresy and Witchcraft in the Middle Ages: Essays in Honor of Jeffrey B. Russell. Edited by Alberto Ferreiro. Leiden, Boston, and Cologne: Brill.
Peters, Edward. 1978. The Magician, the Witch, and the Law. Philadelphia: University of Pennsylvania Press: 132–135, 196–202.
Dekuji. Jinak to Directorum Inquisitorum se deli na 3 casti. Pravni-dogmaticka,a pak az prakticke veci, nejzajimavejsi je ta treti cas, kdy popisuje jednotlive pripady, vyslechy, rozsudky az po trest nejvyssi.
OdpovedaťOdstrániťJinak Nicolau Eymericka aJeho prace si tez nesmirne vazim, stejne tak i Bernarda Gui. Jaky mate osobni nazor na tyto svate otce? Vy prekladate anglicke texty velmi dobre, ale jaky je Vas osobni vztah k teto historii anazor na tyto Otce? Dekuji predem za odpoved! Vy jiz nepisete na Christnet, ja take ne, velmi mne tam ti diskutujici urazeli, nebot ja ty Otce o kterych Vy pisete nesmirne obdivuji. Take se timto tematem zabyvam jiz 30 let. Kdyz tak se i podivejte na muj facebook.
Ano o tom viem, tento clanok od E. Petersa sa vsak dotyka problematiky carodejnictva, preto sa skor zameriava na casti spojene s tymto fenomenom a aky bol vplyv Eymerica a jeho spisby na vyvoj teologicko-pravneho konceptu diabolskeho carodejnictva a jeho inkvizicneho stihania v neskorsich storociach. Co sa tyka neskorostredovekych inkvizitorov ako bol Gui a Eymeric, k ich osobam mam viacmenej neutralny vztah, zaujimaju ma len ich diela z sirsieho hladiska dejin cirkvi a vyvoja carodejnictva, neodsudzujem ich postoje ale ani ich neglorifikujem, ci nepokusam sa o ospravedlnovanie excesov ich inkvizicneho posobenia. Na christnet neprispievam uz ani ja, len obcas si pozriem niektore reakcie. Je to hlavne z casovych dovodov, pretoze mam mnoho povinnosti, jednym z mojich oblasti, o ktore sa zaujimam je aj historia kryptologie preto pisem clanky a snazim sa o zostavenie planu na obsirnu a vycerpavajucu monografiu o tejto problematike. Preto mi ani nezostava cas na ine cinnosti, tak aby som sa mohol venovat naplno aj dejinam inkvizicie a carodejnictva ako aj kryptologii. To je velmi smutne, co ste zazila na christnete. :( Vdaka za odporucanie, na vas facebook som myslim uz niekedy zavital...:) Pozdravujem.
OdpovedaťOdstrániťBernard Gui soidil okolo 900 pripadu, prevazne katharu, valdenskych a z nich nejvyssi trest dostalo 42. Mezi nejznamejsi odsouzene Bernardem Gui, patril i katharsky Parfait Pierre Autier. Ale to asi vite. Bernard Gui vyslychal Pierre Autiera v roce 1307, hned na zacatku sve kariery a odsoudil ho k trestu nejvyssimu. Ja se zabyvam i dejinami ranne Inkvisice ale prevazne pak te spanelske od roku 1478.
OdpovedaťOdstrániťI na mem facebooku kde jsem pod jmenem Inger Keränen, mam korouhev spanelske Supremy. Pisi vetsinou spanelsky a francouzsky. Dejinami Svatych Tribunalu se zabyvam 30 let. Pokud by jste neco shanel, napriklad od N.Eymercka, ci B.Gui, mohu pomoci, tato dila mam doma. Vy odkazujete na anglickou literaturu ale nejlepsi prace na toto tema vysla ve Francii, Spanelsku ci jizni Americe. Pokud by jste neco shanel, mohu poslat ci sehnat. Moc Vas zdravim. Inger Keränen (jinak Bernard Gui zemrel v 31.12.1331 na zamku v vesnici Laroux v oblasti Hérault,a ne jak ukazuje film Jmeno ruze, film klame. Bernard Gui se prece jen dozil 70 let, zil 1261-1331)
Samozrejme ze viem, kolkym pripadom Gui predsedal tato statistika je v literature znama, pretoze sa povazuje za najhorlivejsieho inkvizitora kacirskej nepravosti. Ja sa zaoberam prevazne dejinami carodejnickych procesov a postoji Cirkvi k nim. Dakujem za laskavu ponuku literatury, lenze ja ovladam len anglicky...vo francuzstine a spanielcine som uplny laik...:) Autori ako Edward Peters ci Michael D. Bailey su v anglosaskom prostredi svetovo uznavanymi odbornikmi na rannu inkviziciu a aj na dejiny carodejnictva a jeho postihu. V ich pracach a clankoch na ktore odkazuju aj moje prispevky, sa samozrejme nachadzaju odkazy v spanielskom ci francuzskom jazyku. Dakujem velmi pekne za ponuku, ale v tom o co sa primarne zaujimam, teda carodejnictvo a postoj RKC k nemu si zatial bohato vystacim s anglickymi zdrojmi. Co sa tyka filmu Meno ruze, tam je toho viac, co nesuhlasi s historickymi realiami klastora a s zivotom mnichov v nom ci v ramci posobenia v urade inkvizitora, na sklonku 14. storocia. Velmi dobre to zhrnul biskup Halko na strankach casopisu Historia. Citujuc: „Aká ujma spáchaná na menej vzdelaných divákoch,“ konštatoval Massimo Introvigne, talianský expert na náboženské hnutia. „Kto z nich si po pozretí Mena ruže ešte spomenie, akým prínosom boli pre Európu práve benediktíni? Kto ešte ocení nimi sprostredkované poklady kultúry či technické i poľnohospodárske poznatky – a to v stáročia budovaných kláštoroch ako ohniskách vzdelanosti a útočiskách pre chudobných?“
OdstrániťViac na mojom blogu tu: http://katkryptolog.blogspot.sk/2011/12/citat-dna-problematicke-meno-ruze.html
Dekuji Vam. Tak to se omlouvam, ja Vam asi pred tydnemposlala mail, spanelsky s odkazy na spanelskou literaturu a i na to co napsala jsem ja. Ja sama pisi vice v elektronicke podobe ale jen spanelsky ci francouzsky. Anglicky tak dobre neumim. Ano,a ve filmu Jmeno ruze udelali z Bernard Gui vylozene negativni postavu. Pritom Bernard Gui byl velmi vzdelanym a jemnym muzem, byl i historikem, maloval,psal kroniky,a byl spravedlivym. Mohu Vam doporucit tez od Bernard Gui mimo Practica Inquisitionis haereticae pravitaits, take Jeho mene znamou praci s nazvem Liber Sententiarum, kde On psal o svych pripadech, ktere vysetroval, i potup vyslechu, i komentoval sve rozsudky,a vse to je velmi dokonale udelano. Bernard Gui,ale i Nicolau Eymeric byli velmi vzdelani a na svoji dobu pokrokovi teologove. Obou dvou ja si nesmirne vazim. Oba udelali pro Cirkev velmi mnoho a za to jim Cirkev soucastna ani nepodekuje. Proc u vas v CR ci na Slovensku zadna dobra litetatura O Svate Inkvisici nevychazi? Proc u vas nebylo nic prelozeno? Ani nebyly prelozeny ty prace od Eymericka a Gui,ale vysly francouzsky. Jinak, pokud mate zajem, mohu zkusit Directorum Inquisitorum scanovat a ulozit na net. Ale je toho mnoho, nevim jestli poradi se scanovat. Mam doma puodni latinskou versi. Practica Inquisitionis a Liber Sententiarum mam francouzsky preklad. Moc Vas zdravim s Finska.
OdpovedaťOdstrániťSnažím sa to aspoň na blogu zmeniť, prekladám do slovenčiny dielo o inkvizícii Otca Vacandarda, ako som onehdy prisľubil na christnete. Sľuby sa majú plniť, tak to napravujem, aspoň sa uvidí, ako zapôsobí poriadna dávka predkoncilnej apologetiky Inkvizície na tieto postmoderné pseudohumanistické uplakané máničky..:) O Bernardovi Gui je nedostatok kvalitných informácii, ja som o ňom písal z hľadiska vývoja chápania čarodejníctva v Cirkvi. Inkvizícia akoby nikoho v Cirkvi nezaujímala, pretože sú dnes iné dôležitejšie a hlavne háklivejšie témy, napr. sexuálne zneužívanie detí kňazmi a pod. to sú súčasné problémy katolíckej apologetiky. A hlavne postoj Cirkvi vočí fašizmu a nacizmu. Preto asi je aj tá zúfala situácia čo sa týka nedostatku kvalitnej katolíckej literatúry na tému Svätej inkvizície aj v ČR ako aj na Slovensku. Veľmi rád by som videl niečo preložené do češtiny alebo do slovenčiny, ale moje znalosti tých jazykov, v ktorých sú tie diela písané je veľmi chabá. Angličtinou jak tak vládnem, ale inak je to, čo ovládam, biedne...:( Aj ja vás zdravím zo Slovenska.
OdstrániťDekuji Vam za tento krasny, zajimavy a jedinecny slovensky blog! Vas blog je ten nejlepsi blog psany slovensky ci cesky. Ja cesky pisi ale rozumim i slovensky. Gratuluji Vam. Ctu vse co o Svate Inkvisici napisete, i kdyz ja na tuto organisaci mam jiny nazor a obdivuji ji. Ja ale pisi prevazne spanelsky a francouzky. Podivejte tez n muj facebook, jsem tam pod svym jmenem a pod korouhvi spanelske Inkvisice. Pokud Vas zajimaji nektera spanelska dila, mohu Vam pomoci s prekladem. Asi nejmilejsi prace co znam je "Compilación de las instrucciones del Oficio de la Santa Inquisición", od fray Tomás de Torquemada, ktereho ja nesmirne obdivuji. Jeho silu, viru, organisacni schopnosti, pracovitost, temperament. On je mym duchovnim Otcem. Zitra letim do Spanelska, samozrejme navstivim i klaster v Segovii, de la Santa Cruz la Real, ve kterem byl Tomás de Torquemada priorem, ale i Ávilu, convento de Santo Tomás, ktery nechal postavit a kde zil poslednich 6 let zivota. Dne 16.9. si pripomeneme 514 let od smrti tohoto svateho muze!! Ja budu v te dobe v Ávile, uctit Jeho pamatku. Mohu Vam i poslat fota,ale napiste mi kam.
OdpovedaťOdstrániť