Bernardino Albizzeschi sa narodil do rodiny menšej aristokracie toskánskom meste Massa Marittima a stal sa sirotou vo veku 6 rokov. Keď mal jedenásťbol poslaný k príbuzným do Sieny kde, ako píšu hagiografické pramene, už začal vykazovať znaky svojej budúcej svätosti. Ako bohaté a sociálne privilegované dieťa, zbožný a intelektuálne nadaný Bernardín získal v Siene to najlepšie vzdelanie; začal študovať kanonické právo, ale po dvoch rokoch toto štúdium opustil. V roku 1400 zasiahla epidémia moru Sienu a Bernardín sa počas jej vypuknutia a priebehu vyznamenal svojím heroickým, nesebeckým správaním voči obetiam tejto nákazy. V roku 1402, po otrasnom zápase so smrťou kvôli pretrvávajúcej chorobe, Bernardino vstúpil do rehole Observantov, prísneho reformného krídla františckánskeho rádu. Čoskoro sa dostal na pozície autority v rámci svojho rádu; bolo mu ponúknuté biskupstvo v Siene, Ferrare a Urbine, ale odmietol ich všetky, pretože považoval za svoju hlavnú úlohu kazateľa.
Po období štúdia a skromných začiatkov sa Bernardínova kazateľská kariéra pozdvihla vďaka úspešnej misii v Miláne v r. 1417. Odvtedy až do svojej smrti, on a jeho skupina učeníkov a spolubratov precestovali krížom-krážom celé severné a stredné Taliansko, kázajúc široko sa rozrastajúcim masám ľudí. Bernardínova reputácia dostala dočasne úder v roku 1426, keď bol povolaný do Ríma, aby tu čelil obvineniam z herézy kvôli svojmu “novému” kultu Svätého Mena Ježišovho. Tento rímsky proces sa samozrejme skončil oslobodením mnícha a zvýšil tak jeho slávu. Bernardín sa vrátil ku kazateľskej činnosti, písaniu a k sociálnemu a morálnemu aktivizmu až do roku 1444 kedy, vyčerpaný neustálou prácou, asketizmom a chorobou zomrel v Neapolskom kráľovstve. K jeho kanonizácií došlo príznačne už o šesť rokov neskôr.
Čarodejníctvo a s ním spojené témy patrili medzi najviac sa objavujúcim predmetom Bernardínových kázaní v ľudovom jazyku (zaznamenávané naživo pisármi) a jeho rukopisných pojednaní v latinčine, takzvaných sermones latini. Keďže sa stretával s čarodejníctvom a podobnou diabolskou aktivitou na takmer každom mieste, ktoré navštívil, mních ho odsúdil ako jeden z tých mimoriadne odporných zločinov za ktoré Boh sústavne trestá štáty a kráľovstvá. Neúnavne povzbudzoval svojich poslucháčov aby aktívne vyhľadávali a ničili tých, ktorý ich praktizujú. Medzi Bernardínove najdôležitejšie texty týkajúce sa čarodejníctva sú jeho kázania “O troch hlavných smrteľných hriechoch” (Siena; r.1427), “Prečo by sme nemali veštcom a veštkyniam” (Florencia; 1425), “O sejbe Diabla” (De seminatione daemonii, 1423); a jeho pojednania O kulte Idolatrie (De idolatriae cultu, 1430–1436) a O armáde zlých duchov (De exercitu spirituum malignorum, 1430–1444).
Po období štúdia a skromných začiatkov sa Bernardínova kazateľská kariéra pozdvihla vďaka úspešnej misii v Miláne v r. 1417. Odvtedy až do svojej smrti, on a jeho skupina učeníkov a spolubratov precestovali krížom-krážom celé severné a stredné Taliansko, kázajúc široko sa rozrastajúcim masám ľudí. Bernardínova reputácia dostala dočasne úder v roku 1426, keď bol povolaný do Ríma, aby tu čelil obvineniam z herézy kvôli svojmu “novému” kultu Svätého Mena Ježišovho. Tento rímsky proces sa samozrejme skončil oslobodením mnícha a zvýšil tak jeho slávu. Bernardín sa vrátil ku kazateľskej činnosti, písaniu a k sociálnemu a morálnemu aktivizmu až do roku 1444 kedy, vyčerpaný neustálou prácou, asketizmom a chorobou zomrel v Neapolskom kráľovstve. K jeho kanonizácií došlo príznačne už o šesť rokov neskôr.
Čarodejníctvo a s ním spojené témy patrili medzi najviac sa objavujúcim predmetom Bernardínových kázaní v ľudovom jazyku (zaznamenávané naživo pisármi) a jeho rukopisných pojednaní v latinčine, takzvaných sermones latini. Keďže sa stretával s čarodejníctvom a podobnou diabolskou aktivitou na takmer každom mieste, ktoré navštívil, mních ho odsúdil ako jeden z tých mimoriadne odporných zločinov za ktoré Boh sústavne trestá štáty a kráľovstvá. Neúnavne povzbudzoval svojich poslucháčov aby aktívne vyhľadávali a ničili tých, ktorý ich praktizujú. Medzi Bernardínove najdôležitejšie texty týkajúce sa čarodejníctva sú jeho kázania “O troch hlavných smrteľných hriechoch” (Siena; r.1427), “Prečo by sme nemali veštcom a veštkyniam” (Florencia; 1425), “O sejbe Diabla” (De seminatione daemonii, 1423); a jeho pojednania O kulte Idolatrie (De idolatriae cultu, 1430–1436) a O armáde zlých duchov (De exercitu spirituum malignorum, 1430–1444).
Bernardínova kazateľská činnosť a písanie dospeli ku konkrétnym, zdokumentovaným výsledkom, hoci nikdy tak radikálnym ako to on sám požadoval. Po konzultácií s pápežom Martinom V., pri jednej misií v Ríme došlo, ako o tom zmieňuje vo svojom kázaní v Siene z roku 1427, k masívnemu pochytaniu podozrivých čarodejníc a kúzelníkov, z ktorých tri boli aj naozaj upálené. Správy o tejto rímskej epizóde boli zaznamenané vo vtedajších historických prameňoch z Talianska, Šviajčiarska a Nemecka, takže tým potvrdzujú úlohu, ktorú Bernardín zohral pri rozširovaní tejto svojej protičarodejníckej hystérie. Kazateľ taktiež hral hlavnú, i keď nepriamu úlohu v čarodejníckom procese s Matteucciou Francisci, upálenou v meste Todi v marci roku 1428; bola uväznená, ako jasne ukazujú zachované záznamy z procesu s ňou, hlavne kvôli snahám mnícha Bernardína o posilnenie vedomia miestnych úradov. Ďalším zaznamenaným výsledkom jeho vplyvu bolo zavedenie oveľa krutejších zákonov proti čarodejníctvu a povere v niekoľkých mestách, ktoré navštívil, vrátane Sieny, Perugie a Todi.
Franco Mormando
Použitá a odporúčaná literatúra:
Moore, R. I. 1987. The Formation of a Persecuting Society. Power and Deviance in Western Europe, 950–1250. New York and Oxford: Basil Blackwell.
Mormando, Franco. 1999. The Preacher’s Demons: Bernardino of Siena and the Social Underworld of Early Renaissance Italy. Chicago: University of Chicago Press.
Origo, Iris. 1962. The World of San Bernardino. New York: Harcourt Brace.
Polecritti, Cynthia. 2000. Preaching Peace in Renaissance Italy: Bernardino of Siena and His Audience. Washington, DC: Catholic University of America Press.
Russell, Jeffrey Burton. 1972: Witchcraft in the Middle Ages. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára