Postoj Katolíckej Cirkvi voči čarodejníctvu a všetkým praktikám kúzelníctva a mágie
Autor:
SESTRA ANTOINETTE MARIE PRATT, A. M. Z RÁDU SESTIER NAŠEJ PANEJ Z NAMURU, BELGICKO
DIZERTÁCIA
Doručená Fakulte Filozofie Katolíckej Univerzity v Amerike v rámci čiastkového splnenia požiadaviek na Titul Doktor Filozofie
Washington, D. C.
JÚN 1915
National Capital Press, Inc.
Book Manufacturers
Washington, D. C.
PREDSLOV
Účelom tejto dizertácie je predstaviť v stručnej forme a z katolíckeho pohľadu históriu vývoja čarodejníctva a postoj Cirkvi so zreteľom na túto veľmi diskutovanú a podivnú otázku v rámci prvých sedemnástich storočí. Spracovanie predmetnej tématiky je čisto historické, preto sa v nej vyhýbame všetkým zmienkam spornej povahy a rovnako aj diskusiám vyvolávajúcim kontroverziu.
Všetky pramene odvolávajúce sa na svetskú legislatívu boli vynechané okrem hŕstky prípadov, kde svetský zákonník poskytoval isté privilégiá v súlade s Cirkvou a cirkevnými tribunálmi.
Autorka dúfa, že táto esej sa nestane nepotrebnou do tej miery, keďže neprišla do styku so žiadnou katolíckou prácou v anglickom jazyku o vybranom aspekte problematiky, zatiaľčo nekatolíckych a antikatolíckych prác je obrovské množstvo. Väčšina z tejto ohromnej knižnej produkcie v angličtine, francúzštine a nemčine je písaných v duchu nepriateľskej kritiky, kým cirkevné dokumenty a pôvodné zdroje, ktoré boli zväčša použité v predkladanej práci a ktoré tvoria inú stránku otázky, sú dostupné len malému počtu študentov a čitateľov dejín.
Samozrejme množstvo historických prameňov otvorené výskumu je impozantné a v dizertácii majúcej obmedzený záber bolo nutné pridržiavať sa niektorých princípov výberu. Preto boli citované za každé obdobie iba názory a svedectvá reprezentatívnych cirkevných spisovateľov a popredných kanonistov. Čo sa týka početných svetských spisovateľov väčšina z nich bola vynechaná a to najmä kvôli povahe tématiky, ktorej východiská smerujú k dôrazu na pozíciu Cirkvi, ale boli využité stanoviská juristov Tenglera, Pegnu a Eemigiusa, ktorí písali z teologického pohľadu.
Pre autorku zostáva vyjadriť srdečné poďakovanie rev. Nicholasovi A. Weberi, S. T. D., Rev. Williamovi Turnerovi, S. T. D., Rev. Patrickovi J. Cormickovi, Ph. D., za ochotné poskytnutie pomoci pri príprave tejto dizertácie; Dr. Johnovi Footemu z Washingtonu a Br. Jamesovi J. Walshovi z New Yorku, za informácie týkajúce sa účinkov istých drog na myseľ a ďalším priateľom, ktorí boli takí láskaví a venovali mi povzbudenie a radu. Špeciálne by som sa poďakovala profesorovi Georgeovi L. Burrovi z Cornellovej univerzity za láskavé zapozičanie niektorých vzácnych a raných vydaní prác nachádzajúcich sa v Knižnici Andrewa D. Whitea.
OBSAH
I. KAPITOLA
Definície a popisy čarodejníctva
Definície čarodejníctva, mágie, kúzelníctva — Pôvod slova čarodejnica
— Schopnosti čarodejnice — Popis čarodejnice — Dôvody prečo sa
čarodejníctvo pripisovalo väčšinou ženám — Popisy sabatov a hlavné praktiky čarodejníc.
II. KAPITOLA
Pôvod a vývoj čarodejníctva
Univerzálnosť čarodeníctva, kúzelníctva a mágie — Jeho rozšírenie medzi Egypťanmi, Židmi, Peržanmi, Grékmi, Rimanmi,
Germánmi, Keltmi.
III. KAPITOLA
Cirkev, obdobie 1-800 n.l.
Učenie ranej Cirkvi — Prednicejskí Cirkevní Otcovia a neskorší cirkevní spisovatelia — Edikty a listy pápežov — Synody — Penitenciály.
IV. KAPITOLA
Cirkev, obdobie 800-1200 n.l.
Nové otázky uvádzané spisovateľmi — Pápežské výnosy a listy — Synody — Penitenciály.
V. KAPITOLA
Cirkev, obdobie 1200-1700 n.l.
Teologickí spisovatelia — Malleus Maleficarum a jeho vplyv.
VI. KAPITOLA
Cirkev, obdobie 1200-1700 n.l. (pokračovanie)
Teologickí spisovatelia — Jezuiti a ich postoj pri perzekúciách čarodejníc.
VII. KAPITOLA
Cirkev, obdobie 1200-1700 n.l. (pokračovanie)
Výnosy pápežovo — Synody — Penitenciály.
VIII. KAPITOLA
INKVIZÍCIA A PERZEKÚCIA ČARODEJNÍC
Zlúčenie čarodejníctva a herézy — Dnešné učenie Cirkvi týkajúce sa magických praktík.
IX. KAPITOLA
RESUME A ZÁVER
BIBLIOGRAFIA
Register
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára