sobota 25. augusta 2012

Citát dňa - Tajná šifra šéfa ochranky amerického prezidenta A. Lincolna - časť druhá

"Desiateho apríla šesťdesiatpäť som sa prvý raz dozvedel, že mašinéria sa uvádza do chodu. Všetky kontakty zabezpečoval Eckert. Vražda bola naplánovaná na štrnásteho. Vrahovo meno som nepoznal, ale všetko ostatné som vedel od E. S., na ktorého som sa v jeho záležitosti obrátil. Vyjadril zároveň prekvapenie i nedôveru. Neskôr vyhlásil: 'Aj vy ste spoluúčastník. Počkajme, čo z toho vzíde, a podľa toho sa zariadime.' Veľmi rýchlo som pochopil, čo znamenali slová 'aj vy ste spoluúčastník' - na druhý deň mi ukázali sfalšovaný dokument - bol mimoriadne vydarený falzifikát, podľa ktorého som mal stáť na čele sprisahania s cieľom uniesť prezidenta a viceprezident bol iniciátorom. Tak som sa nechtiac zaplietol do tejto aféry.
Trinásteho sa dozvedel, že prezident vydal rozkaz povoliť zasadanie zákonodarného zhromaždenia Virgínie, ktoré malo zastaviť vojenské akcie armády tohto štátu proti Únii. Táto správa v ňom vyvolala záchvat šialenstva. Vtedy som si prvý raz uvedomil jeho psychickú labilitu a fanatickú nenávisť voči prezidentovi. Na ministerstve vojny si málokto váži prezidenta a jeho stratégiu, ale odvolať jeho rozkaz by si len tak hocikto nedovolil. A predsa vo chvíli pominutia zmyslov poslal telegram generálovi Weitzelovi, ktorým menil prezidentov rozkaz z dvanásteho apríla. Potom sa začal smiať, až mi mráz prešiel po chrbte, a povedal: 'Ak by ho zaujímalo, kto zmenil jeho rozkaz, dovolíme Luciferovi, aby mu to prezradil. Choďte, Eckert, a skontrolujte všetky prípravy. Nemôžeme si dovoliť nijakú chybu.' Tak som sa prvý raz presvedčil, že on je jedným z vodcov vražedného sprisahania. Vždy som si myslel, že mi nedôveruje, pretože nedôveruje absolútne nikomu, alebo niekoho kryje, kým preň nebude výhodné vyložiť karty. Ale teraz poznám pravdu a nesmierne ma to znepokojuje. Bojím sa, aby zo mňa neurobili obetného baránka.
Medzi účastníkmi sprisahania bolo prinajmenšom jedenásť armádnych dôstojníkov, traja námorní dôstojníci a dvadsaťštyri civilistov - medzi nimi guvernér lojálneho štátu, piati renomovaní bankári, traja novinári, známi v celej krajine, a jedenásť veľkopriemyselníkov. Istotne ich bolo ešte viac.
Zoznam sprisahancov, ktorých som poznal, je bez komentárov a poznámok v prvom čísle tohto ročníka. Vymenované osoby poskytli na financovanie akcie osemdesiatpäťtisíc dolárov. Len ôsmi z nich poznali podrobnosti sprisahania a mená ostatných.
Bojím sa o svoj život. L. B."

Tento román vychádza z autentických údajov a dokumentov. Šifrované správy plukovníka Lafayetta Bakera objavil amatérsky historik E. Neff. Jeho rozprávanie o okolnostiach nálezu i ďalšieho výskumu bolo po prvý raz uverejnené v časopise Civil War Times v auguste 1961. Texty všetkých týchto dokumentov sú citované podľa knihy G. Cottrella Anatómia vraždy (Londýn, 1966).
Rekonštrukcia atentátu na prezidenta Lincolna i neskorších udalostí sa opiera o najnovšie výskumy amerických vedcov.

Z knihy B. T. Gribanov, Guľka pre prezidenta, Bratislava: Obzor, 1990, Vyd. 1, 144s., ISBN 80-215-0110-3

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára