Príspevky

Zobrazujú sa príspevky z dátumu september, 2012

Inkvizícia - V. kapitola

V. KAPITOLA KATARSKÁ RESP. ALBIGÉNSKA HERÉZA—JEJ ANTI-KATOLÍCKY A ANTI-SOCIÁLNY CHARAKTER ZATIAĽČO pápeži Alexander III., Lucius III. a Inocent III. prijímali také ostré opatrenia katarská heréza svojím rýchlym rozmachom spôsobila široký poplach v celej Christianitas. Poďme sa posnažiť získať nejaké náhľady na jej povahu, predtým než popíšeme inkvizíciu, ktorá bola určená na jej zničenie. Dominantnou herézou tohto obdobia bola albigénska katarská heréza;[1] bola príbuzná orientálnemu manicheizmu[2] vďaka pauliciánom a bogomilom, ktorí vyznávali dualistickú teóriu o počiatku sveta. [1] heretici sa sami nazývali " kathari ," resp. "čistí." Priali si byť takto označovaní hlavne kvôli ich strachu zo všetkých sexuálnych vzťahov, píše mních Egbert:  Sermones contra Catharos , in Migne, P.L., cxcv, col. 13. [2] O počiatkoch manichejskej herézy, cf. Duchesne,  Histoire ancienne de l'Eglise , pp. 555, 556. V desiatom storočí  cisárovná Theodora,...

Citát dňa

Viem, musíme dospieť k tomu, aby sa ľuďom nevyplácalo byť zlými. Pavol Strauss

Citát dňa

Ľudia by potrebovali občas deň voľna od života. S.J.Lec

Citát dňa

Optimista je chlapík, ktorý nikdy nemal veľa skúseností. D.Marquis

Citát dňa - Nemecké poznanie operácie ‘Overlord’ - Kompromitácia britského diplomatického kódu?

Invázia Spojencov do Západnej Európy v II. svetovej vojne bola označená krycím názvom ‘Overlord’. Nemci sa o nej dozvedeli cez svojho  špióna na britskej ambasáde v Ankare v Turecku . Tento špión pracoval pod vedením oddelenia zahraničnej špionáže nacistickej Sicherheitsdienst. Generál Schellenberg, vedúci tohto oddelenia, popisuje celú aféru vo svojich pamätiach. Po tom čo sa Nemci dozvedeli krycí názov tejto operácie prirodzene pozorne sledovali správy, ktoré mali s ňou niečo spoločné. Na strane 390 jeho spomienok píše o zložkách, ktoré Cicero okopíroval z trezoru ambasádora: Obsah ma ihneď tak zaujal, že som sa oddal úplne štúdiu dokumentov a takmer som zabudol podnietiť také opatrenia, ktoré sa musia vykonať šéfom Tajnej služby v takýchto prípadoch. Samozrejme potom som nariadil: (a) Okamžité predstavenie správ Hitlerovi cez Himmlera. (2) Generál Thiele (šéf rádiovej bezpečnosti a dekódovacej sekcie najvyššieho velenia Wehrmachtu) ma ihneď navštívil aby získal materiá...

Citát dňa - Evanjelium Ježišovej ženy?

(...) Už z novozákonných textov je evidentné, že rané kresťanstvo v polovici a koncom 1. storočia po Kr. čelilo niekoľkým výzvam zvonka i zvnútra. Vonkajšími výzvami bolo predovšetkým prenasledovanie v rôznych častiach Rímskej ríše, ktoré postupne mohutnelo. Ešte vážnejšie však boli vnútorné pnutia, ktoré sa postupne objavovali. Hneď na začiatku je to otázka vzťahu medzi kresťanmi pochádzajúcimi z pohanstva a tými, ktorí pochádzali zo židovstva a naliehali, že aj pohanokresťania musia dodržiavať obradné predpisy židovstva. Otázku rieši tzv. jeruzalemský koncil apoštolov okolo roku 49 po Kr. (Skutky apoštolov 15), ďalej to bola nesprávne pochopená otázka druhého Kristovho príchodu, o ktorom sa niektorí kresťania domnievali, že už čoskoro nastane. Túto otázku rieši apoštol Pavol v dvoch listoch Solúnčanom datovaných do roku 51 po Kr. Neskôr pribudlo spochybňovanie božského pôvodu Ježiša Krista tzv. arianizmus; na opačnej stra...

Citát dňa

Rozdiel medzi Umením a Životom je v tom, že Umenie je znesiteľnejšie.  Charles Bukowski

Citát dňa - História z perspektívy obete

História anjela. Pojem pochádza od filozofa Waltera Benjamina, ktorý vidí históriu z perspektívy obete. História anjela obracala pozornosť k tvári minulosti. Kde sa pred nami objavuje reťaz udalostí, tu vidí jedinečnú katastrofu, ktorá kopí rozvaliny na rozvaliny a vrhá mu ich pod nohy. Chce čo možno najviac zostávať, prebúdza tóny, a spojuje, čo je rozbité. A v búrke volá po raji, i keď je zapletený do svojich perutí, ktoré anjel sám nemôže už roztvoriť. Táto búrka ho nesie do budúcnosti.

Citát dňa - C. S. Lewis o prenasledovaní čarodejníc

"Dôvod, prečo dnes už viacej neupaľujeme čarodejnice tkvie celkom jednoducho v tom, že už v čarodejnice neveríme. Pokiaľ by sme vo vtedajšej dobe žili, všetci by sme boli s problémom konfrontovaní, u nás všetkých by sa musela prejaviť pevná statočnosť, nazvať zlo zlom a dobro dobrom. Preto dnes nestačí povedať, že tieto obludy kedysi rodili smrť, a o viacej sa nezaujímať. Nejde o to, že existujú rozdiely v mienkach o mravných dôvodoch, ale ide o podstatu samotnú. A tá je v nás. Nedá sa povedať, že sme proroci preto, že na čarodejnice neveríme: v tom mravný pokrok - keď sa už v nich nebude viacej veriť a už nikdy ich popravovať - nespočíva. Človeka, ktorý pripravuje malé myšie diery, napriek svojmu presvedčeniu, že v jeho dome žiadna myš nie je, by sme už len pre toto nemali nazývať humanistom." Clive Staples Lewis

Citát dňa

Pôvodný význam slova profánny bol iný ako je dnes. Pro fanum značilo pre svätosť, zameraný na svätosť. Teda nie protiklad, ale dopĺňanie.  Ladislav Hanus

Citát dňa

Apelovať na vôľu k zmyslu znamená ďaleko skôr dať zažiariť zmyslu samému a nechať na vôli, aby ho chcela. Viktor E. Frankl

Citát dňa - Papyrus tvrdí, že Ježiš mal ženu

Dejiny raného kresťanstva sú divokým a dodnes relatívne nejasným obdobím. Vieme však, že aj kánonické evanjeliá vznikli až desaťročia po Ježišovej smrti a súčasná podoba viery, čiastočne ovplyvnená predstavami Pavla z Tarzu, je skôr dohodou medzi cirkevnými predstaviteľmi - počnúc prvými storočiami až po dnešok. Súčasťou tejto vášnivej debaty je aj postavenie žien v cirkvi. V Evanjeliách podľa Marka, Matúša, Lukáša a Jána sa nespomína Ježišova manželka či družka ani ženy ako učeníčky. Fakty Text na papyruse:  nie mne. Moja matka mi dala život... Učeníci povedali Ježišovi... odmietol. Mária si to zaslúži... Ježiš im povedal: „Moja žena... je schopná byť mojím učeníkom... Nechajte hriešnikov nadúvať sa... Čo sa týka mňa, prebývam s ňou, aby... Viaceré archeologické nálezy z dvadsiateho storočia však naznačujú, že postavenie žien medzi ranými kresťanmi sa rôznilo naprieč komunitami. Kúsok papyrusu, ktorý Kingová teraz predstavila na stretnutí odborníkov v Ríme, je však ...

Peter Binsfeld (1546–1598)

Obraz
Peter Binfeld bol sufragánnym biskupom v Trieri a démonológom. Mladý  Binsfeld narodený v  Binsfelde blízko Bitburgu zaujal pozornosť cisterciánskeho kláštora  Himmerod v oblasti okolia Trieru. Cisterciáni ho prijali za svojho žiaka, i keď pochádzal z nevýznamnej sedliackej rodiny. Od roku 1570 až do 1576 Binsfeld študoval teológiu a filozofiu na jezuitskom kolégiu Collegium Germanicum v Ríme, kde bol vysvätený za kňaza a získal doktorát v teológii. Stal sa nadšeným promótorom tridentských reforiem. Keď sa Binsfeld vrátil do oblasti Trier arcibiskup Jakub III. z Trieru svojho protežanta poveril reformou opátstva v Prüme, kde prebýval až do roku 1578. V roku 1578 Binsfeld bol vymenovaný za prepošta konventu sv. Simeona v Trier a nominovaný za sufragána t rierskeho  arcibiskupa . Získal prebendu vo Wasserbilligu. V roku 1580 Vatikán potvrdil Binsfelda vo funkcii sufragána a urobil z neho generálneho vikára arcidiecézy v Trieri. Ďalej zastával úrad vicekancelára na Uni...

Cornelius Loos (1540 až 1546–1596?)

Loos, h olandský katolícky teológ , bol jedným z najprominentnejších oponentov čarodejníckej povery a procesov z čarodejnicami a čarodejníkmi. Jeho spísaná kritika perzekúcie čarodejníc, uvedená pod titulom  De vera et falsa magia  (O pravej a falošnej mágii, pravdepodobne čiastočne publikovaná v roku 1592), bola skonfiškovaná cenzorom v roku 1592; v roku  1593  bol prinútený odvolať svoje argumenty. Následne bola každá kritika viery v čarodejníctvo považovaná za herézu. Loos, ako syn vznešeného a mocného občana  mesta Gouda, sa narodil na začiatku 40-tych rokov 16. storočia . Študoval teológiu v Louvain, na ktorej získal  v roku 1564  licenciátny  titul. O desať rokov neskôr bol natrvalo vykázaný z mesta pretože jeho rodina sa zamiešala do neúspešného rojalistického spiknutia. Od roku 1578 začal zjavne Loos študovať na teologickej fakulte Univerzity v Mainze. Publikoval tu   v 1579  dva antiprotestantské polemické trak...

Citát dňa - Hillaire Belloc o Cirkvi

Tí, ktorí by si chceli zúfať nad všetkými tými žalostnými chybami Cirkvi, mám "povzbudzujúcu" radu od známeho britského vášnivého a hrdého katolíka. Už Hilaire Belloc si správne všimol, že Cirkev bola  " Inštitúcia spravovaná s takou  podlou neschopnosťou, že ak by nebola dielo Božie, netrvala by ani štrnásť dní ". 

Otroctvo a učenie Cirkvi z pohľadu histórie

Otroctvo bolo až do modernej doby prítomné takmer v každej známej spoločnosti. Počas biblického obdobia, odborníci ukazujú, bolo otroctvo považované za dané, hoci Izraeliti praktizovali naozaj mierne formy otroctva a nezotročovali natrvalo svojich súkmeňovcov. Ježiš, hoci opakovane odsúdil hriech ako druh morálneho otroctva, nepovedal ani slovo proti otroctvu ako sociálnej inštitúcii. Rovnako je to aj u pisateľov Nového zákona. Peter a Pavol napomínali otrokov, aby boli poslušní voči svojim pánom. Pavol nalieha na Filemóna aby pristupoval k svojmu obrátenému otrokovi Onezimovi ako k bratovi v Kristu. I keď diskrétne naznačuje nech Onezima prepustí, nehovorí tým, že Filemón je morálne povinný oslobodiť Onezima a nejakých ďalších otrokov, ktorých by mohol mať. Počas mnohých storočí bola Cirkev súčasťou otrokárskej spoločnosti. Pápeži sami vlastnili otrokov, vrátane niekedy stoviek muslimských zajatcov, ktorí slúžili ako posádka ich galejí. Počas kresťanského staroveku a stredoveku teol...

Citát dňa

Nemôžeme milovať toho, koho sa bojíme, ani toho, kto sa bojí nás. Cicero

Citát dňa - Britská medzirezortná šifra

Obraz
Jedným z britských systémov najvyššej úrovne využitých Nemcami v II. svetovej vojne bola tzv. Interdepartmental Cypher (medzirezortná šifra). Toto bola 4-miestna kódová kniha prešifrovávaná pomocou subtraktorových tabuliek s 5-miestnymi číslami. Šifra bola používaná Ministerstvom zahraničných vecí, koloniálnymi, dŕžavnými a indickými úradmi a verejnou správou. Taktiež bola používaná na Admiralite námornými atašé, konzulárnymi úradníkmi a správnymi úradníkmi. Nemci ukoristili kódovú knihu na britskom konzuláte v Bergene v máji roku 1940 a následne ‘prelomili’ prešifrovanie. Hoci ich úspech bol väčšinou založený na kryptoanalýze, taktiež získali niektoré prešifrovacie tabuľky od Japoncov v roku 1941. Všetky nemecké agentúry (OKW/Chi, Forschungsamt (Výskumný úrad), Pers Z plus kryptoanalytické agentúry nemeckej armády, námorníctva a letectva) pracovali na šifre ID a navzájom si vymieňali výsledky. Počas obdobia 1940-43 dokázali získať hodnotné diplomatické a vojenské spravodajské inf...

Citát dňa

Jediný rozdiel medzi svätcom a hriešnikom je, že každý svätec má minulosť a každý hriešnik má budúcnosť.  Oscar Wilde

Citát dňa - Na ceste k malému stádočku

Podle náboženských statistik je západní Evropa ještě stále téměř kompletně křesťanský světadíl. Vyskytuje se však sotva ještě nějaký jiný případ, o němž by bylo jako zde všeobecně známo, že statistika klame: Tato – podle svého názvu – křesťanská Evropa se zhruba před čtyřmi staletími stala kolébkou nového pohanství, které nezadržitelně roste v samém srdci církve a hrozí, že ji zvnitřku podlomí. Vzhled církve v novověku je podstatně určován tím, že se zcela novým způsobem stala církví pohanů a ještě mnohem více jí i nadále bude – nikoliv jako kdysi církví pohanů, z kterých se stali křesťané, nýbrž církví pohanů, kteří se ještě nazývají křesťany, avšak ve skutečnosti se stali pohany. Pohanství dnes vězí v církvi samé a právě to je rozlišujícím znakem jak církve našich dní, tak nového pohanství. Jedná se o pohanství v církvi a o církev, v jejímž srdci žije pohanství. Dnešní člověk tedy může předpokládat bezbožnost svého souseda jako něco zcela normálního. Když církev vznikla, spočívala ...

Mučenie

Obraz
V mnohých európskych právnych normách sa využívala súdna tortúra na vydolovanie priznaní od obvinených čarodejníc. Tortúra bola taktiež používaná v mnohých prípadoch na zistenie mien údajných komplicov čarodejníc. Vykonávanie tortúry malo poslúžiť ako dodatočná metóda na potvrdenie presvedčenia sudcov a teológov ohľadne údajných aktivít čarodejníc. Súdna tortúra, vynucovanie si bolesti za účelom získania dôkazov pri vyšetrovaní zločinu, by mala byť odlíšená od penálnej resp. trestnej tortúry, ktorá bola vykonávaná ako trest za zločin po usvedčení. Súdna tortúra mala byť aplikovaná na otrokov v starovekom Grécku a Ríme a počas jestvovania rímskej ríše boli mučení aj slobodní ľudia pri vyšetrovaní zrady a iných ohavných zločinov. Prax samozrejme upadla do všeobecného zabudnutia v ranom stredoveku. V trinástom storočí, po prijatí inkvizičnej procedúry, bolo mučenie znovuzavedené do európskych súdnych siení. Po prvýkrát bola použitá na svetských súdoch v talianskych mestských štátoch a v...